Pimp my drive

Keskustelua frisbeegolfista

Valvoja: HALLITUS

Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Mä oon muuten ihan varma, että sormivoimista ei tuo sun heittosi prakaa, vaan kyllä se on rytmi ja vedon suunta, mitä lähtisin korjaamaan. Sä keskityt mun mielestä aikalailla epäolennaiseen nyt.
jaolsten
Viestit: 58
Liittynyt: Ti 15 Kesä 2010, 10:49
Oikea nimi: Jarkko Stenfors
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jaolsten »

jiiärrä kirjoitti: Monster, ehkä et ole törmännyt sun voimillesi liian raskaaseen moottoriin tai niiden hiilet ovat olleet kunnossa. Mulla ei riitä tehot meidän maalla olevan sahan käynnistykseen alusta täysillä nykäisemällä, mutta lopussa kiihdyttämällä lähtee helposti.
Jos alusta asti laitat "kaiken peliin, niin lepokitka ja tasainen kiihtyvyys luovat sulle illuusion, että lopussa kiihdytyksesi olisi jotenkin voimakkaampi. Kyllä se se noin on kun Monsterikin kertoi, tasaisesti täysillä alusta asti.

Ja kokemusta mulla on sekä moottorisahoista, että veneiden 1-60 hv moottoreista... Voipi olla isompiakin nuo kalastuspaattien moottorit mutta varmasti en muista...

P.S. luovuta joskus JR :lol:
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
Avatar
Tee8mu
Viestit: 1842
Liittynyt: Su 18 Touko 2008, 12:25
Oikea nimi: Teemu Malmelin
Seura: Nokian frisbeeseura
Paikkakunta: Nokia

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Tee8mu »

tumpsi kirjoitti:
AMA kirjoitti:
Tee8mu kirjoitti:toi ihme riehuminen (käden raju heilautus eteen) ennen heittoa pistää silmään. ei silti, jokaisella on maneerinsa, mut uskon että rauhottais aika paljon itse heittoa jos et vetäis tota kättä eteentaakse...
Veikkaan että tommonen auttaa monia "virittämään vieterin" ennen itse heittoa. Esim Feldberg tekee noin.
Näinpä. Lisäksi pivot hopstep korostaa tuota automaattisesti.
jaahas,jaahas, mut jospa se feldberg:kin mokailee aina joskus just sen takia. Miten täydellinen se oiskaan ilman sitä ylimääräisyyttä... ;)

itsellä ylimääräisten liikkeiden ja riuhtaisujen poisto on vaikuttanut rauhoittavasti ja heiton tarkkuus on parantunut huomattavasti, senpä takia tuli mieleeni.
Foxit
Viestit: 4
Liittynyt: To 15 Heinä 2010, 9:23
Oikea nimi: Henri

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Foxit »

Ei tuo myöhäisen kiihdytyksen periaate minusta ihan tuulesta temmattu ole, mutta ehkä pitäisi tarkentaa että myöhäisellä kiihdytyksellä JR taitaa tarkoittaa käden toiminnan tehostusta vasta heiton loppupuolella. Näin ainakin olettaisin. Eli ensiksi haetaan vauhti isoilla lihaksilla kuten jaloista, lantiosta ja hartioista, jonka jälkeen suht rentona heilahtava käsi ojennetaan ja kiekon puristusta lisätään juuri liikkeen loppupuolella. Tällä saavutetaan se että käsi ei jarruttaisi vetoliikkeen aikana jolloin isommat lihakset työskentelevät.

Olen huomannut että juuri näin menettelemällä saan ainakin itse myöhästettyä kiekon irtoamista kädestä jolloin kiekkoon tulee myös kovempi kierre. Samalla pystyn hallitsemaan paremmin ranteen ojennusta kun teen käden kiihdytyksen vasta myöhempään. Olen itse kokeillut myös heittää niin että pyrin kiihdyttämään lähes vedon alusta asti ja tällöin huomaan monesti kiekon irtoavan kädestä ennen aikojaan vaikka puristaisin kiekosta reilumminkin, kiekko ikään kuin liusuu kädestä eikä pyörähdä etusormen ja peukalon välissä. Ja minun tapauksessani kyse on tuskin näppivoimien riittämättömyydestä tai en ainakaan usko niin. Joskus vuosi sitten puristin tuommoisella puristuvoimamittarilla 60kg, mikä pitäisi ikäiselleni olla ihan kohtuu erinomainen tulos. Silloin oli vielä punttien pyörittely ollut hiukka vähäisempää ja epäsäännöllisempää kuin nykyisin.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Foxit kirjoitti, kuten asiaa ajattelen. Se separation siinä videoanalyysifirman juttussa. Kun käsi kerran on heikko, niin yritän ottaa parhaan suorituksen irti siitä silloin, kun lisätehoa tarvitaan eniten, eli lopussa, kun Carlsenin mittausten mukaan separatonista johtuen kineettisen ketjun osat alkupäässä jarruttavat jo. Eli jalat esim. Se on enmmän kuin korvattava, jotta vauhti kiihtyisi. Suhteessa liikutettavan kuorman kevenemiseen, kineettisessä ketjussa edetessä. Teho/painosuhteen on noustava, jos aikoo kiihdyttää loppuun asti.

jaolsten, luovutusta tulee vasta, kun on todisteet siitä, että saan lisämittaa täysillä alusta asti repäisten. Se on mulle lyhin tapa draivata tähän asti heittohistoriani aikana. Epäilen vahvasti, että eri tavoilla ala- ja keskiruumista käyttäen ja eri voimien suhteella eri ruumiinosien välillä voi olla vaikutusta, millä tekniikalla kukin saa kiekkonsa lentämään pisimmälle. Mä olen testannut joka vuosi viimeisen viiden vuoden aikana eri käden kiihdytyksen aloitushetkiä ja tulos on aina ollut sama. Metrimitta puhuu. Mun heittoni eivät todista mitään muiden heittojen pituuksista eri tekniikoiden välillä ja päinvastoin. Metrimitat eivät todista aloitusajankohdista välttämättä, kun myöhään kiihdytyksen yritys voi muuttaa vaikka mitä tekniikasta ja se toinen tekijä tai useammat muutokset voivat lennättää kiekon pidemmälle. Mulla ei ole aukottomia todisteita syiden ja seurausten suhteesta. Mulla on vain heittopituustulokset, jotka ovat keskenään linjassa.

On aivan mahdollista, että illuusiota on liikenteessä tunnossani siitä, milloin käsi aloittaa kiihdytyksen ja miten kovaa. Metrimitat ovat tähän asti olleet parhaat myöhäisellä kiihdytyksellä. Tai sen illuusiolla ja siihen pyrkimisen jälkeisessä illuusiossa (tai ei) siitä, että sain odotettua käden kiihdytyksen aloittamista taakse vedon takimmaisesta pisteestä oikean kyljen paikkeille.

Ei ole takeita edes siitä, että näppivoimia parantamalla ja eri tavalla hettämällä lennot pidentyisivät minulle, kun mulla voi olla ongelmia muuallakin. Kevyet sisäkenkäni eivät mahdollista kantapääpyörähdyksen oppimista, kun jalkaterä taittuu nilkan alle huolimatta nilkkatuesta. Tiedä, mitä muita mörköjä mulla on syömässä pituutta. Jos olisi helposti korjattavaa, sen olisi pitänyt jo korjautua näillä treenimäärillä. Motivaatiosta se ei ole kiinni, kun kaikkea kokeilen.

Monikin on saanut virheellisen käsityksen muuallakin siitä, etten koskaan antaisi periksi. Todisteiden edessä annan oikein mielelläni periksi, sillä se mahdollistaa uuden oppimisen ja välillä paremmat suoritukset. Miten luulette lisämittoja tulleen pitkin uraa, kun aluksi Eagle meni max. 55 m? Nyt vähän enemmän. On ihan eri asia vaatia luovuttamaan random syistä, jos niille ei ole järkiperäisiä perusteita. En edelleenkään suostu antamaan periksi kaiken maailman maan tasaiseksi väittäjille. Jos he eivät pysty kumoamaan käsitystä maan navoilta litistyneestä pallomuodosta. Todisteet puhuvat. Asiat riitelevät, ei ihmiset. Paitsi, jos joku yrittää argumentoida ilman asiaperusteita, eli todisteita. Asiattomille periksi antaminen tarkoittaa sitä, että sinunkin on alettava ampumaan muita, kun kerran tolkulla ei ole mitään väliä ja on oltava kuin eläin ja orjallisesti toimittava vaistojen, ei todellisten asian tilojen perusteella. Suomalainen epäilee laulukäskyä vielä enemmän kuin kukko. Kritiikittä käskyjen noudattamisella on historiassa tehty pahaa jälkeä. Ei kiitos, ei kiinnosta toistaa tuota mokaa, siitä on muuten teloitettu mm. Nürnbergin sotarikosoikeudenkäynnin jälkeen jengiä. Olisi moni hyvä juttu jäänyt tekemättä, jos kaiken maailman käskyjä olisi noudattanut. Maailmassa on monia mahdottomuuksien julistajia ja välillä olen käyttänyt sekunnin mahdottomuuden toteuttamiseen, joskus menee vähän pidempään.

Tässä vastakäsky: jaolsten lopeta heittäminen :-P
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Jos sä postaisit tänne videon heitostasi, niin voitaisi yhdessä miettiä, mitä korjattavaa siinä on, jiiärrä. Mun mielestä sä riuhdot, revit ja nyit niin paljon, että sekin saattaa olla syy vaikkapa tuohon nilkan taittumiseen. Kun vammoja on, niin pitää heittää ne huomioon ottaen. Muuten niitä tulee lisää.
jaolsten
Viestit: 58
Liittynyt: Ti 15 Kesä 2010, 10:49
Oikea nimi: Jarkko Stenfors
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jaolsten »

jiiärrä kirjoitti:jaolsten, luovutusta tulee vasta, kun on todisteet siitä, että saan lisämittaa täysillä alusta asti repäisten. Se on mulle lyhin tapa draivata tähän asti heittohistoriani aikana. Epäilen vahvasti, että eri tavoilla ala- ja keskiruumista käyttäen ja eri voimien suhteella eri ruumiinosien välillä voi olla vaikutusta, millä tekniikalla kukin saa kiekkonsa lentämään pisimmälle. Mä olen testannut joka vuosi viimeisen viiden vuoden aikana eri käden kiihdytyksen aloitushetkiä ja tulos on aina ollut sama. Metrimitta puhuu. Mun heittoni eivät todista mitään muiden heittojen pituuksista eri tekniikoiden välillä ja päinvastoin. Metrimitat eivät todista aloitusajankohdista välttämättä, kun myöhään kiihdytyksen yritys voi muuttaa vaikka mitä tekniikasta ja se toinen tekijä tai useammat muutokset voivat lennättää kiekon pidemmälle. Mulla ei ole aukottomia todisteita syiden ja seurausten suhteesta. Mulla on vain heittopituustulokset, jotka ovat keskenään linjassa.

...

Tässä vastakäsky: jaolsten lopeta heittäminen :-P
1. Kirjoitin vain ja ainoastaan noiden moottoreiden käynnistämisestä. Eli pitäiskö mun lopettaa käynnistely :D
2. Sun tekstejä on muuten mukavempi lukea, kun jaksat lisätä noita kappalejakoja =rivivälejä teksteihisi :wink:
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
Breas
Viestit: 316
Liittynyt: Ke 06 Syys 2006, 23:04
Paikkakunta: Nummela

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Breas »

Jaani kirjoitti:
Eihän jiiärrä revi ja riuhdo, se näyttäää siltä koska se heittää aina takki auki :) tai sit se takki on kilpenä ettei kukaan nää sen tekniikkaa... hehee...
Avatar
PM
Viestit: 733
Liittynyt: Ke 26 Loka 2005, 10:31
Oikea nimi: P.Määränen
Seura: Talin Tallaajat
Paikkakunta: Tikkurila

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja PM »

Breas kirjoitti:
Jaani kirjoitti:
Eihän jiiärrä revi ja riuhdo, se näyttäää siltä koska se heittää aina takki auki :) tai sit se takki on kilpenä ettei kukaan nää sen tekniikkaa... hehee...
:lol: Ja vielä XD!
Kaikki muu on turhaa paitsi putti!!


http://www.frisbeepoint.fi/kauppa/index.php
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Jaolsten se oli vain vitsi :-)

Jaani, mulla on paljon korjattavaa jo omien tietojeni valossa, joten kunhan saan tekniikkaani siivottua, onp arempi aika julkistaa videota. Mulla oli esim. viime treenissä paljon vaihtelua ihan kontrolliheitossakin, kun saaton pituus vaihteli tumpsin aiemman tekniikan oikealle pitkälle kaatunmisesta liian pieneen saattoon :roll: Mun täysin vauhdein juostua tekniikkaa en suosittele kenellekään, etteivät opi pahoille tavoille :-) Tosin olihan monsterillakin mediafireen laitetuissa videoissa kovemmassa heitossa läpijuoksua.

Mulla on teoriota siitä, mikä rajaa pituuksiani, kuten näpeistä lipeäminen ja yleinen voiman puute. Niitä korjaillessa menee aikaa ja vasta, kun ne on korjattu, näkee, oliko ongelmat siellä. Ilman testidataa on turha vetää johotpäätöksiä. Onneksi kunto paranee koko ajan. Se on vaan hidasta, kun tarpeeksi pohjilta on lähtenyt ja alun nopea vaihe on jo takana. Ja vammojen pitäisi olla ikuisia paitsi nilkassa, josta pitäisi tulla ok 7 v päästä lekurin mukaan. Luulisin, että näin härskisti rääkkäämällä paranemisvauhti on nopeampaa kuin sohvaperunalla. Ainakin huippu-urheilijat paranevat nopeammin kuin ennusteet, jotka on laadittu keskivertoihmisen mukaan. Mä otan vammat siten huomioon, että annan niille sikaa ja kärsin sitten seutauksista. Lääkärin määräys, että kipua pitää tulla treenatessa. Tuota mä kuuntelen, kun siitä on etua heittämiselleni XD

Vakavasti ottaen mä huomioin selkä sinä, etten taida pystyä tänä vuonnakaan aloittamaan 360 kiepin treenaamista. Nilkassa on tuki, kun yritän kantapäätyörähdystä ja otan vain ristiaskeen tai pivot hop stepin ja hitaasti. Siinäkin nilkka vihoittelee. Nilkka on niin ärtsy, että 10 minuutin kuntopyöräily kovimalla vastuksella keskimäärin 38 kilsaa tunnissa ensin 7 min ja pienen tauon jälkeen 3 min. jätti nilkan turvoksiin kolmeksi päiväksi. Jatkossa yritän tuollaista vain nilkkatuen kanssa. Kättä olen rääkännyt ja saanut sen tulehduksiin niin usein, etten tiedä paljonko olen ollut pois pelistä. puolen vuoden taukoja on ainakin kaksi ja yksi kolmen kuukauden. Onneksi rääkki on tuottanut tulosta ja 12 v leikkauksesta, joten käsi alkaa kestää treeniä. Se ei aina toimi duunin jäljiltä toistettavasti ja välillä katoaa tehot ja välillä käsi vipattaa omia aikojaan, kun lekuri ei saanut kaikkea arpikudosta pois puristamasta hermoja. Voimatkin loppuvat välillä, joten pakkohan mun on antaa sikaa lihaksille, jotta pääsisi edes vain hermostosta johtuvaan haittaan. Hermotkin kai kestävät pidempään, jos lihaksia ei ole tarvinnut rassata puhki. Minulla ei ole vaaraa liian isoista lihaksista, jotka lisäisivät puristusta hermoille.

Jaani on varmasti nähnyt multa jos jonkinmoisat riuhtomista, nykimistä ja varsinkin repimistä. Mulla on monia tapoja manipuloida lentoa aj radalla osa noista on tarkoituksellista. Kenttätreenissä pyrin rääkkäämään itseäni, jotta voimat ja ruumiin hallinta paranisivat. On helppoa ottaa tehoja pois kontrollin ja toistettavuuden saavuttamiseksi. Toisin päin on vaikemapaa ja mä pyrin luomaan edellytykset kovaa ja tarkkaan heittämiselle. Minulla on vain pitkän tähtäimen tavoitteita, eli pyrin vain luomaan pohjaa tulevaisuudelle. Lyhyen tähtäimen pikavoitot eivät kiinnnosta. Kun pituutta on saatava lisää, on treenattava ruumistakin. Ja sen käyttöä. Mun piti treenata vapaan käyttöä paremmaksi kuin viime vuonna, mutta vanhat tekniikkaviat palasivat ja häiriköivät niin pahasti, etten päässyt vapaan käden kimppuun. Viime treeneissä oltiin aika alkupisteessä vapaan käden kanssa :-( Toivottavasti saan sen kuntoon tällä kaudella.

Nykäisyissäkin on etunsa pitkiä heittoja haettaessa. Maksimi kiekon lähtönopeus vaatii kovaa liikenopeutta on se sitten alusta asti tai lopussa tehty. Ruotsissa on ruumista nopeasti lopussa kääntäviä heittäjiä. Katsokaapa Daniel Strandbergin olkapäälinjan käännösnopeutta heiton loppupuolella, niin Linus Åströmkin näyttää hitaalta. Danielin olkapäät pyörähtävät niin nopeasti, että se on Anders Källströmin one inch punch puttauksen vastine draveissa. Nuorista kavereista William Gummesson (näkyy Scandinavian Open videoissa lcgm8 kanavalla Youtubessa) on myös selkeästi nopeasti hartioita nykäisevä heittäjä. Ruipelo kaveri ja pitkät heitot, tosin vielä pitkä matka Strandbergiin. Strandberg heitti pidemmälle kuin Markus Källström SO:in väylällä 16.
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Noh, olkoon sitten. Itse omia heittojaan ei vain näe samalla lailla, niin ehdotin. Mun mielestä on outo lähtökohta, että "vasta kun osaan heittää" otan neuvoja vastaan muilta. Tuohon tyyliin viestisi luin.

Ja mitä repimiseen tulee, niin se on pahinta, mitä omalle kropalleen voi tehdä, etenkin jos on vammaa ja kipua. Sillä ei ainakaan fysiikkaa paranneta. Ethän sä salillakaan revi ja nyi, jotta kroppa tykkäisi. Tai mistäs minä tiedän... Joskus kerroit, että teet hauiskääntöä "vain" 15 kilon käsipainolla; itse teen 13 kilolla ja ihan tarpeeksi raskasta se on ainakin minulle. Riuhtomalla voisin nostaa isommillakin, mutta se vain rikkoisi paikat.
jiiärrä
Viestit: 919
Liittynyt: To 20 Elo 2009, 21:41
Oikea nimi: Janne Räsänen
Seura: Talin Tallaajat

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja jiiärrä »

Kiitos avun tarjouksesta Jaani. Kyllä mulle vinkit kelpaavat, mutta tahdon ensin katsoa, mitä jo epäilemäni/tietämäni asiat vaikuttavat. Kunhan ensin saan ruumiin skulaamaan, jotta pääsisi täyspainoisesti treenaamaan. Mä näen omia heittojani videolla, kun videoin itseäni yleensä ainakin kolme kertaa vuodessa. Jos mulla ei olisi tuota mahista, tarvitsisin ehdottomasti ulkopuolisia silmiä avuksi. Kaikkea ei vain tunne tai näe heitettäessä. Mulle oli ikävä ylläri nähdä viime videotreenissä, miten pahasti kiekot lipesivät kädestä etuajassa. Vaikka oikeaan suuntaan. Olisin kuvitellut parannusta tapahtuneen treenin myötä. Olin jo laiskotellut sormien voimatreenien kanssa. Ja uutta sikaa peliin.

Jos en saa aikaan muutosta omin eväin, laitan videota tänne ja Discgolfreviewiin alas ammuttavaksi. Mua ei voi syyttää pelosta kokeilla uusia juttuja. Mä olen varmaan aktiivisimpia eri kikkojen kokeilijoita, joten ei mulle ole mikään kynnys kysyä apua. Juttelin jo Protonin kanssa alkutalvesta klinikan ottamisesta. Kunhan saadaan pitoa maahan, oli vastaus. Joten kyllä sitä ulkopuolista apua haetaan ja otetaan vastaan ja treenataan tosissaan, jos vaikka apuja saisi. Sitä ennen yritän toki korjata nykyiset havaitut ongelmat.

Protoni oli mukana videosessiossa, josta käpän ja monsterin videot hidastettuna ovat ja Protonin puheet yhdessä osassa tekniikkaa olivat aika päinvastaisesti ristiriidassa kokemuksieni kanssa. Ihan kuin monien muiden kanssa käden kiihdytysajankohdan kanssa. Ja kumman kyljen läheltä vedetään kättä. Protonin kommentit olivat ainakin osin samansuuntaisia kuin täällä on viitattu em. asioista. Ja mun käsitykseni mukaan fysiikan laeista ja anatomiani rajoituksista, mä menettäisin pituuksia, kuten Protoni heittää. Sillä olen kokeillut sitä kikkaa jo aiemmin huonoin tuloksin. Minusta suurin osa heiton thosta ei synny taakse vedosta rintamasuunta 90 astetta kohteesta vajaaksi kääntyessä, vaan seuraavan 90 asteen kääntymisen aikana. Ainakin noin mulle on tullut pidemmät heitot toistaiseksi. Ei ole mitään takeita, etteikö asiat voi heittää häränpyllyä joskus. Mikä muutoksen aiheuttaisi on kysymysmerkki, jos aiemmin mainitut asiat eivät selitä eroa.

Tiedän, että on muitakin asioita kuin sormivoiman puute, jotka aiheuttavat kiekon sormista lipeämistä. Niistä, mitä tiedän, en tietääkseni tee irtoamista pahentavia asioita, jos en tarkoituksella yritä vetää kättä kaukaa kropasta kontrollin lisäykseksi. En väitä, että kaukaa ruumiista vetäminen toisi absoluuttisesti eniten kontrollia. Se on vain oppimistani tavoista paras kontrollin suhteen minulle näillä treenimäärillä.

Kyllähän se 15 kg riittää hauiskääntöön, kun ei ole enempää voimia. Selkä ei kestä sitä molemmassa kädessä yhtä aikaa, joten saan sitten sikaa siitä, että toisella puolella on vähemmän painoa, ja sekin vääntää selkää. Se on silti parempi kuin nikamien lysähtäminen kasaan. En edes aina seiso käyttäessäni erikokoisia painoja eri käsissä, jotta säästäisin selkääni. Mä nostan duunissa kaksin käsin 35 kg välillä ja 28 kg melko tiheästi, mutta silloin melkein kaikki työ tehdään käsiä alemmin ruumiinosin ja vasta viime hetkellä käsillä viimeistellen. Ei kai ole ihme, jos olen usein puhki ja tukossa?

Tuli juuri mieleen, että ehkäpä mun lyhyen liikeradan nopean kiihdytyksen rajoitus (parhaat pituudet myöhäisellä käden kiihdytyksellä) johtuu siitä, että olen treenannut duunissa vain lyhyttä liikerataa noilla painoilla. Pienemmillä painoilla liikeradat ovat isommat.

Duunissa joudun repimään, olen lukenut _mielipiteitä_, että painonnostossa nykiminen on välillä hyvä idea, kun dynaamista voimaa saa enemmän ja voi treenata osan liikkeistä isommilla painoilla kuin saa hitaasti tasaisesti nostamalla liikkumaan. Ja kuulemma se kehittäisi voimia nopeammin. En tiedä, onko tuo terveellistä ja pitääkö nuo väitteet paikkansa. Multa on lääkärit kieltäneet isojen painojen käytön lopuksi ikää, joten sinänsä ei taida ola niin isoa vaaraa liian kovaa repimisestä, että paikat menisivät mulla punteilla rikki. Kyllä mulla sattuu ihan liian kanssa pitkälti ennen kuin alkaa olla hajoamisvaaraa. Olen tietoisesti nostanut treenin vaativuutta hitaasti ja kuullostellut pari päivää treenin jälkeen fiiliksiä. Eli katsonut, ettei apikat turpoa ja jos turpoavat, tiedän rajan tulleen vastaan. Rajat ovat muttuneet kunnon ja parantumisen myötä. En yritä treenata kuin ehjä ammattiurhielija, joka hakee palkkaansa ja eläkettänsä rahalajeissa. Ei mulla ole tuollaiseen rasitustasoon mahiksia. Mä treenaan paljon vähemmillä sarjoilla kuin Jaani.

Jaani tarkoitatko repimisellä jotain tuonkaltaista kuin dynaamisen voiman teko nylkyttämällä vajailla liikeradoilla tai painojen vapaapudotus ja ilmasta koppaus?
http://www.t-nation.com/free_online_vid ... Thumbnails

Ajattelin tehdä videon avulla itseanalyysin tämän vuoden eri tekniikoiden vertailuista, jotta näen, teenkö aikaisin käden kiihdytyksessä jotain virhettä tai vasemman kyljen vierestä kädellä vedolla. Versus myöhäisempi kiihdytys oikean kyljen läheltä vetäen jalkoja, lantiota ja hartialinjaa myöhemmin kääntäen kyynärpäätä kauas eteen vieden. Eli sitä, mihin olen pyrkinyt, kun olen saanut parhaat tulokseni pituuden suhteen noin. Aion kyllä mennä takaisin perusteisiin muutenkin. Pitää setviä suurnopeusvideon avulla, saanko right pec drillillä kiekon pysymään näpeissä eri kiekoilla niin pitkään, että kiekko pyörähtää peukalon ja etusormen pään ympäri. Ja ties mitä muuta. Kunhan ehdin.
Avatar
Jaani
Viestit: 2858
Liittynyt: Ti 23 Tammi 2007, 19:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Jaani »

jiiärrä kirjoitti: Jaani tarkoitatko repimisellä jotain tuonkaltaista kuin dynaamisen voiman teko nylkyttämällä vajailla liikeradoilla tai painojen vapaapudotus ja ilmasta koppaus?
http://www.t-nation.com/free_online_vid ... Thumbnails
Lähinnä tällaista: http://www.youtube.com/watch?v=sVsZNQewcWI

Noin tekemällä saa isompia painoja liikkeelle, mutta ei siitä paljon hyötyä ole. Että pienemmillä ja kontrollia mukaan, niin hyvä tulee.

http://www.youtube.com/watch?v=zL2bwW2x ... re=related
Tapanote
Toiminnanjohtaja
Viestit: 9182
Liittynyt: To 10 Syys 2009, 8:44
Oikea nimi: Tapani Aulu
Seura: Tomoottajat Disc Golf
Paikkakunta: Turku

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Tapanote »

Jaani kirjoitti: Lähinnä tällaista: http://www.youtube.com/watch?v=sVsZNQewcWI

Noin tekemällä saa isompia painoja liikkeelle, mutta ei siitä paljon hyötyä ole. Että pienemmillä ja kontrollia mukaan, niin hyvä tulee.

http://www.youtube.com/watch?v=zL2bwW2x ... re=related
Hieman aiheen vierestä, mutta kyllä sitä saa ja kannattaa välillä salillakin rykiä vähän vapaammin, ylipainoilla ja "huijaamalla". Superpuhdas tekniikka on tärkeää bodareille, mutta punttitouhuissa (jos nyt muussakin) kannattaa muistaa vaihtelu ja erilaiset ärsykkeet.

Esimerkiksi tuossa videon "hauiskäännössä" ei tietysti puhuta mistään strict curlista, mutta ei siinä harjoituksena sinänsä mitään vikaa ole. Ei aina kannata hifistellä, jos kohta ei aina rykiäkään.

http://www.youtube.com/watch?v=VOS44ARrKyM Tossa esimerkiksi Manuel Martínezin penkki voisi saada 2-1 punaista penkkikisoissa, mutta 21,5m kuulantyöntö sillä on tehty.
Bogey-Beemi
Viestit: 1867
Liittynyt: Ti 25 Loka 2005, 19:44
Oikea nimi: Petri Behm

Re: Pimp my drive

Viesti Kirjoittaja Bogey-Beemi »

foorumipurnaaja
Vastaa Viestiin